Odkryj, co wspólnego mają tatuaże i konstrukcje
Opublikowany: Ogólny // Opublikowany 12.01.2018
Człowiek tatuuje od tysięcy lat. Dowody na tatuaże są szeroko rozpowszechnione na całym świecie. Jako oznaki młodzieńczych rytuałów inicjacyjnych, powiązań duchowych lub magicznych, znaki rozpoznawcze wyjętych spod prawa, oznaki przynależności do określonych grup, oznaki statusu społecznego i wiele innych, tatuaże zaczęto dziś uważać za prawdziwą sztukę.


Wielkie miasta świata pełne są salonów tatuażu, a projektanci tatuaży stali się prawdziwymi artystami popkultury, stając się nawet bohaterami telewizyjnych reality show. Stąd do wytatuowania budynków był już tylko krok.
Warto zauważyć, jak przestrzeń zabudowana – w przeciwieństwie do przestrzeni naturalnej – tak bardzo weszła w świadomość współczesnego człowieka, że zaczęła być rysowana na skórze. Interpretacja tych rysunków pozostaje otwarta: wartość ściśle estetyczna, krytyczny i pobłażliwy stosunek do społeczeństwa, znak kochającej pamięci, znak przynależności do wspólnoty itp.


Bardziej złożona lub minimalistyczna struktura tych rysunków jest oczywiście znakiem rozpoznawczym sztuki współczesnej. Jak widać (nie tylko na zdjęciach w tym artykule) największą popularnością cieszą się tatuaże bogate, z wieloma graficznymi lub chromatycznymi detalami. Paradoksalnie, choć młodzi ludzie wybierają krzykliwe tatuaże, preferują minimalizm w projektach dekoracji, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.

Dlaczego więc ludzie decydują się na tatuaż z katedrami – co z definicji jest złożoną architekturą? Tylko dlatego, że dobrze wygląda? Równolegle, wraz ze wzrostem liczby budynków, a co za tym idzie linii prostych, najpopularniejsze tatuaże składają się z zakrzywionych linii, inspirowanych Nową Zelandią. Mówi się, że najbardziej reprezentatywne dla nas są rzeczy, które trzymamy najbliżej.
Jeśli chodzi o skórę – tak blisko, jak to tylko możliwe! - łatwo zrozumieć, że wybór tatuaży opiera się na szeregu obsesji, preferencji, intymnych znaczeń. Nie przeprowadzono (jeszcze!) badań, aby zobaczyć, jaki projekt dekoracji wybierze osoba wytatuowana ze skomplikowanym rysunkiem: bogaty żyłkowany marmur czy monochromatyczna płytka bez żył.

Jednocześnie warto zwrócić uwagę na projektowanie przedmiotów, które bywają prostsze, w samochodach, laptopach, krzesłach, ale także długopisach, lampach biurowych, aparatach fotograficznych itp. To samo dotyczy mody, architektury miejskiej - zobacz biurowce...
Czy może być tak, że te tatuaże wypełnione liniami (prostymi lub zakrzywionymi) reprezentują bunt, być może nawet niezamierzony, przeciwko uproszczeniom formy wprowadzonym z początku ubiegłego wieku do obszaru abstrakcji. Ogólnie rzecz biorąc, wygląd zewnętrzny staje się bardziej redukujący, dzięki czemu może nabierać szerokiego zakresu znaczeń.
Ponieważ abstrakcyjna lub zasadniczo prosta forma jest dziś naładowana wyraźnymi znaczeniami najróżniejszych, być może poprzez wytatuowane budynki, współczesny człowiek odczuwa potrzebę powrotu do sztuki z ukrytymi, widocznymi znaczeniami ... Dla sztuki i przedmiotu, który oznacza coś ponad wyjaśnieniami, widoczne od pierwszego kontaktu.
Czy współczesny człowiek może poprzez te skomplikowane tatuaże wyrazić kryzys tożsamości, z którym się mierzy, coraz bardziej sprowadzając wygląd zewnętrzny i wewnętrzny do czysto praktycznych, funkcjonalnych aspektów?


Czy nasz współczesny człowiek, młody czy nie tak młody, pozostaje w strumieniu graficznego minimalizmu w otaczającym go świecie (a więc przestrzeni życiowej), bo tak mu lepiej? Preferuje minimalistyczny styl dekoracji na tle wzburzonego życia, bo graficzna i chromatyczna „cisza” przyciąga oczywiście mniej wizualnych czynników, które go niepokoją i stresują? A ponieważ jego dusza wciąż potrzebuje znaczeń i symboli, z którymi mogłaby wibrować, współczesny człowiek na nowo odkrywa i przewartościowuje tatuaż w zupełnie innym kontekście niż jego przodek 5000 - 6000 lat temu?
Niezależnie od odpowiedzi, do przeanalizowania pozostaje masowa obecność tatuaży z budynkami na ciałach naszych współczesnych oraz psychologiczny związek między tym trendem a tym, jak będzie ewoluować projektowanie wnętrz w nadchodzących latach. Tutaj moglibyśmy mieć znak (sic!).
Jedno jest jednak pewne: wielu z tych, którzy to robią, preferuje ostre i wysokie dachy. Tak więc, poza innymi spekulacjami, pewnym optymizmem, wysokimi aspiracjami i pociągiem do imponujących budowli, mogliśmy rozszyfrować poparcie dla tych wyborów.
Źródło zdjęcia: archdaily.com
Na razie brak komentarzy od naszych użytkowników.
Napisz komentarz lub recenzję!