ZAHA HADID – „Królowa krzywej”
Opublikowany: Ogólny // Opublikowany 17.12.2019
Zaha Hadid – królowa krzywej
Urodzona w 1950 roku i wywodząca się z Abbasydów, dynastii, która wynalazła algebrę i wypromowała arabski jako międzynarodowy język naukowy, Zaha miała zostać prawdziwą perską królową. Miała zadziwić świat swoimi artystycznymi opowieściami, surrealistycznymi skojarzeniami z matematyką i architekturą, w niespotykanej dotąd symbiozie.

źródło zdjęcia: Guggenheim.org
Jej osobowość eksplodowała późno, wykuta z umiejętności, łez, potu i jej anty-mizoginicznych uczuć. Po uzyskaniu tytułu licencjata z matematyki na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie, postanawia kontynuować studia w London Architectural Association, aż do ukończenia studiów w 1977 roku. W tamtym czasie kobiety stanowiły zaledwie 6% absolwentów, a dominacja pierwiastka męskiego w architekturze europejskiej jest decydująca.
Zaha Hadid, kobieta i muzułmanka w chrześcijańskim świecie, przez 18 lat ciężko pracowała jako architekt deski kreślarskiej. Przez cały ten czas maluje, zakłada Zaha Hadid Architects w Londynie i zaczyna promować swoje nowatorskie pomysły (Peak – Hong Kong 1983, Kurfurstendamm 70 Berlin 1986). W 1993 roku w Wein am Rhein w Niemczech pojawia się jej pierwsza ważna praca architektoniczna, a jej pomysły wstrząsają publicznością.

źródło zdjęcia: archdaily.com
W 1994 roku zostaje ogłoszona zwyciężczynią konkursu na projekt Cardiff Bay Opera House. Niestety, projekt ten pozostaje nieukończony z powodu nieporozumień ze strony lokalnych polityków, zdezorientowanych projektem i jej innowacyjnymi pomysłami. Rezygnuje z pracy w Wielkiej Brytanii, swoim przybranym kraju, aż do 2011 roku, kiedy projektuje The Riverside Museum of Transport and Travel w Glasgow. Niemniej jednak już wtedy była sławna, jako pierwsza kobieta zdobyła Nagrodę Pritzkera (w 2004 r.) za jej niesamowity wkład w dziedzinę architektury.
Jej wyjątkowy kobiecy duch ujawnia się stale, ale stopniowo. Zostaje mentorką dla całego pokolenia architektów, a jej styl jest najczęściej kopiowany ze wszystkich współczesnych architektów. Obszerne badania matematyczne pomagają jej znaleźć algorytmy odrzucające prawa grawitacji, tak aby jej krzywe stały się swobodne.

źródło zdjęcia: messner-mountain-museum.it
„Teraz mogę uwierzyć w budynki, które unoszą się na wodzie” – zadeklarowała w wywiadzie, który określił jej podejście do stylu. Krzywizny powietrza nie były jej innowacjami, ale jej wpływ i osiągnięcia były tak przytłaczające, że obecnie praktycznie wszyscy identyfikują pozornie niemożliwe krzywizny w powietrzu i skręcone linie dachu z Zahą Hadid.
To intensywna innowacja w epoce kontrolowanej przez proste linie i surowe materiały oraz w świecie opartym wyłącznie na użyteczności, świecie porządku i kontroli. Ponownie ocenia swoją przestrzeń i kształtuje ją, pokazując jej zdolność do decydowania o ruchu ludzi.

źródło zdjęcia: buildipedia.com
Pawilon Mostowy Saragossa, Hiszpania
Jej prace dotyczą nie tylko budynków jako takich, ale także lokalizacji i konstrukcji, z innowacjami w technologii, materiałach, procesie produkcji i samym budowaniu. Powiedzieli, że „znak Hadid na budynku jest nie do pomylenia: beton, szkło i stal połączone w stare, futurystyczne kształty, które bawią się krzywiznami”. Zaprojektowała mega projekty architektoniczne w Katarze, Chinach, Rosji, Meksyku, USA, oprócz The London Aquatic Centre, Guangzhou Opera House i kilku symbolicznych budynków w Arabii Saudyjskiej, Korei Południowej i Azerbejdżanie.

źródło zdjęcia: nytimes.com
Opera w Kantonie, Chiny

źródło zdjęcia: archdaily.com
Centrum Hejdara Alijewa - Baku, Azerbejdżan
Oprócz budynków projektuje również torebkę dla Fendi, naczynia dla Lalique i flakon perfum dla Donny Karan, współpracując z Harrodsem. Nagrodzona przez Królewski Instytut Sztuki główną nagrodą Stirling, Zaha Hadid otrzymuje Królewski Złoty Medal Riba, jako pierwsza kobieta, która zdobyła go samodzielnie.

Jej wyjątkowe osiągnięcia i nowatorskie koncepcje przyniosły jej sławę, a sława przyniosła mnóstwo pieniędzy. W latach 2014-2015 obroty Zahy Hadid wyniosły 48 milionów funtów, osiągając 372 pracowników. W 2016 roku umiera w Miami na zawał serca w wieku 65 lat, wciąż pracując nad jedynym projektem mieszkaniowym, jaki kiedykolwiek zaprojektowano, ze świeżymi koncepcjami, takimi jak: podłogi przecinające się jak zęby piły, powietrze filtrowane tlenem w każdym mieszkaniu, dostęp do windy bezpośrednio z mieszkania oraz inteligentne szklane okna do łazienek.

źródło zdjęcia: architectdigest.com
Potrzeba Zahy Hadid, by przekazywać awangardowe idee, doskonale współgra z naturalnym kamieniem, z jego wrodzoną doskonałością. Delikatne krzywizny jej marmurowych kwiatów poruszają ukryty konflikt między ich wewnętrzną wrażliwością jako żywych elementów a stałą twardością naturalnego kamienia.
Marmurowe stoły są zebrane w 4 płynne uchwyty, które pozostawiają między nimi wewnętrzną próżnię. Trwałość tego materiału kontrastuje z płynnością kształtów, które powoli i nieubłaganie wnikają w grunt, który go pierwotnie dostarczył.
<
Na razie brak komentarzy od naszych użytkowników.
Napisz komentarz lub recenzję!