Wskazówki dotyczące budowy najlepszej szutrowej drogi
Opublikowany: Zrób to sam // Opublikowany 20.01.2021
Jeśli chcesz wybudować drogę (alejkę) od drogi dojazdowej do swojego garażu, masz kilka opcji pod względem materiałów: żwir, asfalt, beton i bruk. Kryteriów wyboru jest więcej, takich jak: budżet, klimat, odległość oraz możliwość zbudowania go jako projekt DIY.
Najtańszą opcją na małe odległości jest droga szutrowa. Jest wytrzymały (dobrze radzi sobie z małym ruchem samochodowym) i wygląda bardzo dobrze, ale będzie wymagał konserwacji. Tę drogę można łatwo ukończyć przy użyciu standardowych narzędzi i materiałów. Jeśli np. masz już w danej lokalizacji drogę asfaltową, warto ją usunąć, a do tego zadania potrzebne będą profesjonalne narzędzia. Można to zrobić jako majsterkowicz, ale niedoświadczeni ludzie są całkiem niemożliwi. Oto etapy budowy tej drogi:
1. dobór materiałów – do wykonania tej drogi potrzebne będą 3 rodzaje żwiru. Na podłoże żwir o uziarnieniu 2 – 5 cm i żwir o uziarnieniu 2 – 4 cm na pozostałe warstwy. Będziesz także potrzebował marmurowego pyłu, aby uzyskać wyjątkowy wygląd. Niezbędne narzędzia: kilof, łopata, łopata, grabie, ewentualnie można wypożyczyć małą koparkę, ubijak do skakania, folia polipropylenowa (herbicyd), gumowy młotek, piasek.
2. wstępne pomiary – aby można było oszacować potrzebne materiały
3. usuwanie roślinności i przygotowanie podłoża – usuwanie ręczne; później gleba jest zagęszczana
4. wykop – ręcznie (szpadel, kilof, łopata) lub małą koparką; głębokość: 20 – 25 cm
5. zastosowanie zabiegu foliowego lub herbicydowego – istnieją dwa sposoby zapobiegania chwastom. Folia polipropylenowa służy do wyłożenia dna wykopu i zapobiega rozwojowi chwastów. Alternatywą jest rozsiewanie na powierzchni herbicydu totalnego.
6. montaż krawężników – możliwości jest wiele, w zależności od preferencji co do wyglądu. W przypadku wyższych krawężników trzeba kopać więcej. Zainstaluj najpierw jedną lub dwie warstwy żwiru, a następnie zasyp jedną warstwę piasku. Znajdziesz u nas krawężniki z marmuru, łupka, granitu .
7. rozsypanie pierwszej warstwy żwiru – wybrać żwir o grubości 2 – 4 cm, włożyć go do dołka, wyrównać zasypaną powierzchnię i zagęścić. Zaletą zastosowania takiego żwiru jest między innymi to, że zapewnia on dobry drenaż, pełniąc jednocześnie funkcję bariery zapobiegającej wchłanianiu do gruntu drobniejszego żwiru z warstw powyżej. Ta warstwa będzie miała około 10 cm grubości. Zaleca się staranny wybór żwiru (tłuczeń kamienny, a nie fliz , ponieważ jest okrągły i tworzy niestabilną powierzchnię). Ważna jest również kolejność nakładania warstw, warstwa u podstawy ma większe ziarno w porównaniu do dwóch pozostałych. Ułóż żwir tak, aby można było utworzyć grzbiet na środku drogi, tworząc wyższy obszar umożliwiający odpływ wody. Odprowadzanie wody można również osiągnąć za pomocą bocznych rowków.
8. rozsypanie drugiej warstwy żwiru – wybrać żwir drobniejszy o uziarnieniu 1 – 2 cm, ułożyć go na ubitej warstwie żwiru, wyrównać i zagęścić. Obecna warstwa ma grubość około 8 cm.
9. rozsypanie trzeciej warstwy żwiru dekoracyjnego – wybierz żwir marmurowy lub żwir piaskowcowy o uziarnieniu 1-2 cm i jeszcze drobniejszy i ewentualnie zmieszany z pyłem marmurowym.
Drogi szutrowe wytrzymują każdą pogodę i mają autentyczny, wyjątkowy wygląd. Przy wyborze tego rodzaju drogi ważna jest pogoda, ponieważ na terenach z dużą ilością śniegu (góry) należy poczekać, aż śnieg stopnieje, bo inaczej odśnieżając usuniemy też żwir. Poza tym jesienią, kiedy konieczne jest grabienie powierzchni w celu usunięcia liści, będziesz miał problemy ze żwirem. Co roku będziesz potrzebować herbicydów (jeśli używałeś ich do zwalczania chwastów) i regularnie grabić żwir, aby zapewnić gładką powierzchnię. Na koniec co 2-3 lata należy dodać żwiru do uzupełnienia warstwy.
Jednak niski budżet potrzebny na tego typu drogę i jej wygląd sprawia, że jest to popularny wybór w wielu sytuacjach. PIATRAONLINE rekomenduje użycie żwiru dekoracyjnego oraz zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej w celu #generowaniainspiracji !
Na razie brak komentarzy od naszych użytkowników.
Napisz komentarz lub recenzję!