Alasdair Thomson - „To wielki przywilej wydobyć na światło dzienne kamień naturalny”
Opublikowany: Bez kategorii // Opublikowany 12.01.2018
Duch greckiego rzeźbiarza Fidiasza żyje i po prawie 2500 latach inspiruje jednego z naszych współczesnych, którego sztuka zdumiewa i prowokuje. W tym artykule kontynuujemy cykl współczesnych artystów, którzy potrafią wydobyć z kamienia niewiarygodne duchy i odcienie. Mowa o Alasdairze Thomsonie, urodzonym w Szkocji rzeźbiarzu, znanym na całym świecie przede wszystkim ze sposobu, w jaki przedstawia delikatność tkanin w marmurowych dziełach.

Po uzyskaniu tytułu licencjata z historii sztuki Alasdair Thomson (ur. 1983) otrzymuje propozycję pracy jako praktykant rzeźbiarza Marka Mennina, amerykańskiego rzeźbiarza, w Connecticut w USA. Od 2009 roku studiuje zasady proporcji we Włoszech, Senese Scuola Edile, gdzie w 2010 roku otrzymuje dyplom ukończenia studiów. Wrócił do Szkocji, pracował jako konserwator i brał udział w renowacji obiektów zabytkowych, takich jak katedry św. Idziego i Najświętszej Marii Panny.
W 2013 roku otrzymuje nagrodę People's Choice Award na wystawie Royal Scottish Academy Open Exhibition w Edynburgu. Rok później wspomina się o nim w Carving Studio & Sculpture Centre w West Rutland w stanie Vermont, który otrzymał nagrodę Creative Award na Creative Edinburgh w 2015 roku.

Thomson ma wystawy na całym świecie, w tym w Londynie, Nowym Jorku, Hongkongu i Edynburgu. Według niego artysta nie interesuje się sztuką współczesną, ale rzeczami starymi, co łatwo założyć, skoro studiował sztukę klasyczną i renesans na Uniwersytecie w Edynburgu.
Seria prac Identity Collection przyniosła mu światową sławę. 12 prac wykonano z marmuru, inspirowanych ubraniami podarowanymi artyście przez przyjaciół. Sukienki wiszą na wieszakach, starając się uchwycić w ruchu osobowość tych, którzy mu je podarowali.


Jeśli marmur wydaje się być kobiecy i zwiewny w tych sukienkach, buty sportowe Nike podkreślają męskość i „sportową” moc marmuru, a koszula w pudełku łączy siłę z delikatnością. Sztuka Thomsona, w przeciwieństwie do twórców jego pokolenia, nie jest przede wszystkim krytyczna, ale koncentruje się na sugerowanym przez nią stosunku esencji między kamieniem a materiałem włókienniczym. Zapraszamy do analizy różnic pomiędzy źródłem materii a skończonym obiektem artystycznym.

Konflikt pomiędzy twardością, sztywnością – z jednej strony a plastycznością i płynnością – z drugiej. Wszystkie te paradoksy są zawarte w marmurze karraryjskim, wszystkie spektakularnie pokazane dzięki talentowi Thomsona.

„Równie z radością, co z zakłopotaniem patrzę, jak po usunięciu zbędnego materiału staję się odpowiedzialny za rzecz cudowną i sztywną, jak kamień, który teraz zamienia się w fałdy miękkiego materiału. złożoności projektu, pracuję z takim samym podekscytowaniem, jakie towarzyszyło mi, gdy zaczynałem rzeźbić. Każdy kawałek kamienia ma swoje niepowtarzalne piękno, ukształtowane przez miliony lat, i jest dla mnie wielkim przywilejem wydobycie go na światło dzienne. Alasdaira Thomsona

Źródło zdjęcia: alasdaircthomson.com, thisiscolossal.com
Na razie brak komentarzy od naszych użytkowników.
Napisz komentarz lub recenzję!